Learning & Development – tid til serviceeftersyn

Hvis du arbejder i en større virksomhed, tør jeg vædde på at du har oplevet (overlevet) følgende: din virksomhed har et LMS (Learning Management System). Nogle kurser er obligatoriske for alle medarbejdere. Oftest et kursus om noget der (ifølge dig selv altså) overhovedet ikke vedkommer dig, som diversitet, sikkerhed eller noget andet VIRKELIG kedeligt. Systemet bliver ved med at sende reminders til dig om at gennemføre kurset, og Systemet påstår at det tager 20 min. En dag bliver du så træt af de notifikationer, at du logger på og starter kurset, som i øvrigt er ligeså kedeligt som du havde frygtet. Kurset består af flere moduler. Nu er du endelig gennem første modul og der er allerede gået 11 minutter ud af de 20 (du var lige nødt til at ringe IT support, eftersom login ikke virkede). Du starter på modul 2, som om muligt er endnu mere håbløst end modul 1. Eftersom du alligevel ikke får noget ud af det, tænker du at det nok ikke skader at springe lidt af modul 2 over. Så du klikker raskt videre til modul 3. Eller hov, nej det gør du jo faktisk ikke. For Systemet opdager straks at du prøver at snyde, og forklarer at du skal være færdig med modul 2 inden du går videre til modul 3. Du undersøger om der ikke er et lille smuthul et sted. Det er der ikke. Nu er der gået 22 minutter. Til gengæld er der 4 Moduler tilbage. Når du efter 48 minutter endelig er færdig, føler du dig hverken oplyst eller klog. Bare frustreret. Du klikker dig videre til ’Afslut’. Systemet er dog ikke indstillet på at lade dig slippe, for nu oplyser Systemet at noget er gået galt på modul 2, så du er nødt til vende tilbage hertil og afslutte først. Hvilket du gør. Eller i hvert fald prøver. ”Venligst afslut modul 1 inden du starter med modul 2”. Yeah!!!

Hvis ovenstående (fiktive) virksomhed var lidt med på beatet, havde man måske ikke valgt at tvinge dig til gennemføre kurset på-den ikke-særlig-motiverende-måde. Så havde man måske valgt at lægge elementer af gamification ind i kurset i stedet for, med et indbygget belønningssystem som motiverer dig til at fortsætte fra modul til modul. Fuldstændig som i computerspil fra niveau til niveau. Gamification er en af de udviklingstendenser du skal være opmærksom på, men der er flere.

 Reality check

Efter nogle sløje år, er der nu tegn på at mange virksomheder igen skruer op for uddannelsesaktiviteterne og mange virksomheder regner med at bruge flere penge på uddannelsesbudgettet i 2017 end man har gjort i flere år. Det er selvfølgelig positivt.

Og tiltrængt: mange virksomheder har i dag en uddannelsesstrategi som ikke er helt opdateret. Nogle virksomheder evaluerer kun sin uddannelsesstrategi hvert andet eller hvert tredje år, og så er der jo ligesom ikke noget at sige til at den ikke føles helt up to date. Disse virksomheder fremstår dog som helt enormt progressive, hvis man sammenligner med de mange virksomheder der slet ikke HAR en samlet strategi for sine uddannelsesaktiviteter.

Der er mange gode grunde til at lave et lille serviceeftersyn af uddannelsesstrategien. Og vent nu endelig ikke for længe. Mange undersøgelser, at virksomheder der bruger flere resurser på uddannelse af medarbejderne, har både lavere personaleomsætning og højere engagement og medarbejdertilfredshed.

Hvilke trends ser vi lige nu? Og ’trends’ skal her givetvis ikke forstås som ”er det ind eller yt med kanindræberkurser i 2017”? De trends vi ser, er de overgribende udviklingstendenser som vil være med til at forme fremtidens uddannelsesstrategier.

Hvis man kigger lidt ud i fremtiden, er der nogle ting vi med sikkerhed kan sige. For det første begynder opgaven med at finde, udvikle og fastholde talentet at blive presserende. Det er ikke længere primært en HR opgave, men en del af den samlede forretningsstrategi og altså en strategisk forretnings prioritet. For det andet skal virksomhederne i stigende grad håndtere en ny generation af medarbejdere, som stiller nye og anderledes krav til måden deres faglige og personlige udvikling skal foregå på. Og for det tredje begynder målene at være mere rørlige. Det vil i fremtiden ikke være nok med at fastsætte mål, og så evaluere på dem en gang om året.

Tendenserne du skal være opmærksom på

 

’Adaptive learning’ er et udtryk værd at huske. Det indebærer kort fortalt at individet er i centrum, og at uddannelser i stigende grad tilpasses den enkelte medarbejderes behov, både på tempo og indhold. ’One size fits all’ er ikke nødvendigvis gældende mere. Det har det i ærlighedens navn jo nok aldrig været, men 100% skræddersyede kurser har historisk set været både alt for dyrt og i mange tilfælde praktisk umuligt. Sådan vil det ikke forholde sig i fremtiden, hvor nye teknologier gør det muligt.

Teknologi muliggør nemlig i stigende grad individuel tilpasning af uddannelse. Teknologien bliver både billigere og mere tilgængelig og åbner et helt nyt univers af muligheder. Her er udfordringen, at mange virksomheder har et 8-10 år gammelt LMS (Learning Management System) som slet ikke kan håndtere de nye krav. Mange platforme kan i bedste fald kun håndtere et registreringssystem og et kursuskatalog, and that’s it. Det er der ikke meget You Tube over. You Tube? Ja altså: du ved stedet man i dag typisk vender sig til som det første, når man vil lære hvordan man laver noget man ikke før har prøvet.

Mobilt Lige som alt andet, bliver der stillet krav til at kurset skal være ’on the go’. Man skal som medarbejder kunne gennemføre sin uddannelse og opgradere sine kompetencer når det passer, uanset hvor man befinder sig. Intet revolutionerende der, altså. Jeg vil jo også gerne kunne læse min avis eller se House of Cards når det passer mig.

Ny opfattelse af læring Læring er noget der gerne skal foregå hele tiden, altså noget der er løbende og ikke foregår 1 gang hvert andet år på et konferencecenter sammen med en flok andre mennesker, som dybest set ikke har helt det samme behov som dig selv, og heller ikke lærer i samme tempo eller på samme måde.

Og til sidst: uddannelsesstrategien skal altså udarbejdes i tæt samarbejde med forretningen. Traditionelt har Learning & Development ofte opereret i en silo, hvor trænerne havde forholdsvis lidt interaktion og input med de afdelinger af forretningen de skulle forsyne med uddannelser. Fremtidens læringsstrategier skal i langt højere grad være forankret i virksomhedens overordnede strategi.

Helt overordnet kan man altså konkludere at der egentlig ikke er noget særligt revolutionerede i tendensen. Den følger bare samme udvikling vi ser i resten af samfundet. Individuelt, mobilt og nemt tilgængeligt. Intet nyt under solen. Bare tid til et serviceeftersyn, med andre ord.

Del artikel