Dagens HR-dilemma: hvad gør man, hvis man som leder er uenig med den øverste ledelse?

”Jeg er af den øverste ledelse for virksomheden blevet pålagt at opsige 3 medarbejdere, grundet økonomiske årsager.

Jeg skal selv finde de 3 medarbejdere der skal fyres, og jeg synes at det er ubehageligt og ikke mindst unfair, da vores afdeling faktisk opfylder de økonomiske målsætninger.

Er det ok jeg i forbindelse med opsigelserne, siger til medarbejderne at det i hvert fald ikke er noget jeg har bestemt eller bifalder, men at jeg ikke har noget valg?”

 

Tja, hvad siger man?

 

Her er et bud: Nej, det er ikke ok at sige til medarbejderen at du ikke er enig med den øverste ledelse. Det er ikke ligefrem en drømme situation for en leder, indrømmet. Men som situationen er, er man nødt til at lade sin loyalitet ligge et – og kun et – sted, og det er hos ledelsen, som man jo faktisk repræsenterer. Når det er sagt, er det IKKE det samme som ikke at anerkende følelser og fremstå som kold i måsen. Anerkend endelig medarbejderens frustrationer og følelser, og træd i karaktær som den empatiske person og leder du (forhåbentlig) er. Men dine frustrationer omkring ledelsen – dem må du lufte i et andet forum.

 

 

Del artikel