Dagens HR-dilemma: hvor finder jeg dygtige medarbejdere, der gerne vil blive lidt længere?!

”Jeg er indehaver af en tøjbutik med 8 ansatte, og så mig selv. Jeg er simpelthen så frustreret over den store omsætning på personale her i biksen. Jeg bruger ufattelig meget tid på at finde nye medarbejdere, lære dem op og sætte dem ind i arbejdet – og det er tid som jeg egentlig ikke rigtig har. Lige som jeg tror jeg har fået mig en god og stabil medarbejder, så siger vedkommende op. Hvad sker der?! Der er jo ikke dårlig trivsel eller noget her blandt medarbejderne. Er der overhovedet noget jeg kan gøre?”

Tja, man kan kun give vedkommende ret. Det ER frustrerende og det ER en kæmpe tidsrøver. Men der er faktisk ting man kan gøre for at prøve at vende denne kedelige trend og sætte en stopper for tidsrøveriet, og det er ganske lavpraktiske tiltag.

  • Gør en lille indsats for at finde ud af HVORFOR dem der siger op, gør det. Det kan man gøre ved at holde så kaldte exit interviews med dem der siger op, hvor man spørger hvorfor de vælger at stoppe. Og det vil ofte vise sig, at det ikke er fordi lønnen er dårlig eller noget, men simpelthen fordi medarbejderen føler at jobbet måske ikke var det man havde forventet. Så skal der forventningsafstemmes!

 

  • Lav en lille manual som alle nyansatte får tilsendt inden de starter, meget kort, med lidt om forretningens historie og hvilken kultur og værdier der skal præge arbejdet, og også en masse praktiske ting om hvad er forventes af medarbejderne. Så kan vedkommende læse manualen i fred og ro der hjemme allerede inden første arbejdsdag.

 

  • Lav et ”buddy system”. Det vil sige, at i stedet for at indehaveren selv skal være 100% ansvarlig for at sætte de nye medarbejdere ind i hvordan tingene fungerer, så bliver en af de ’gamle’ medarbejdere udpeget til at være den, der skulle lære den nye medarbejder op. Her handler det om give en lille smule slip, men det betyder også at den ’gamle’ medarbejder bliver udvist en stor tillid, og tillid er også med til at motivere medarbejderen. Dem der skal være buddys bliver altså ofte ret glade (og gør det godt)

 

Det er selvfølgelig tale om en lille investering man er nødt til at gøre, men det kan godt være en god investering. Hvis det bidrager til at gøre personaleomsætningen noget mindre, har det i ovenstående tilfælde givet indehaveren lidt tid til at fokusere på de andre ting – de ting hun meget hellere ville fokusere på.

 

 

Del artikel