Når medarbejderne siger op – gode råd om exitsamtalen

Der er tryk på arbejdsmarkedet for tiden. Mange virksomheder oplever at det er svært at finde de kvalificerede medarbejdere de så hårdt har brug for. Mange virksomheder er for tiden nødt til at sige nej til opgaver, simpelthen fordi man mangler hænder.

I den situation, kan det være tæt på katastrofalt, hvis virksomheden samtidig oplever at der er stor udskiftning i medarbejderskaren og at der er mange der vælger at opsige sin stilling.

Hvorfor der er et problem, kan du læse om her: http://pankehr.dk/2017/10/25/har-din-virksomhed-alt-for-hoej-omsaetning-paa-personale/#more-317

 

Der er ALT for meget gætteri!

”De er alle sammen så illoyale, at de smutter hvis bare de får en 5’er mere i timen et andet sted!”

”Det er fordi Vores Store Konkurrent snupper alle, sådan er det bare”

”De kan ikke holde til at arbejde selvstændigt, som ellers er et krav hvis man skal arbejde her i virksomheden”

”De har ikke helt forstået hvad arbejdet går ud på”

Det passer sikkert i nogle tilfælde. Men her er en lille opfordring: stop nu det gætteri! Ved du helt præcist hvorfor dine medarbejdere stopper? Hvis det ikke er tilfældet, kan man med fordel holde en exitsamtale med de medarbejdere der har valgt at opsige sin stilling.

Det er nemlig sundt for virksomheden at kigge ind ad for at få et bedre indblik i, hvad man aktivt kan gøre for at fastholde sine medarbejdere. Der kan være forhold i virksomheden der har en betydning for trivsel, og det er ikke altid ledelsen er klar over hvilke forhold det drejer sig om.

I det ideelle setup, vil medarbejderen naturligvis drøfte disse forhold med lederen inden det når så vidt som til en opsigelse, men virkeligheden de fleste steder er desværre sådan, at medarbejderen ofte vælger ikke at konfrontere lederen med disse forhold, men vælger at søge væk.

Det er naturligvis aldrig kun en enkelt faktor der er afgørende, men en kombination af forskellige faktorer. Ved at afholde en struktureret samtale med medarbejderen der har sagt op, kan man ofte blive opmærksom på, hvis der er et bestemt mønster og faktorer der er gennemgående. Exit-samtalen afholder man således af den ene grund, at man gerne vil blive klogere på de bagvedliggende grunde, til at en medarbejder vælger at opsige sin stilling. Det er altså en mulighed for virksomheden at få konstruktiv feedback omkring medarbejdernes erfaring med virksomheden – både gode og mindre gode.

 

Sådan gør du:

Samtalen skal altid være frivillig, og hvis medarbejderen ikke ønsker en exitsamtale, skal man respektere det. Exit-samtalen bør ikke afholdes af medarbejderens leder, eller en anden leder, da medarbejderen vil undlade at give udtryk for visse ting. Det mest optimale er at lade HR tage sig af samtalen, og i nogle tilfælde kan det også være gavnligt at lade en ekstern konsulent afholde samtalen, da en ekstern konsulent ikke har en personlig interesse eller aktie i virksomheden.

Exit-samtalen tager ca 1 time.

 

 

Eksempel på spørgsmål til en exit- samtale

 

  • Hvordan stemte jobindholdet overens med de forventninger du havde til jobbet?

 

  • Har du lavet ting der ikke var en del af jobbeskrivelsen? Hvis ja, hvordan har du haft det med det?

 

  • Har du ikke fået mulighed for at lave nogle af de ting du var stillet i udsigt?

 

  • Hvad fik dig til at søge et andet job?

 

  • Hvordan har samarbejdet været i teamet og afdelingen?

 

  • Hvordan har samarbejdet været mellem afdelinger?

 

  • Hvordan har samarbejdet været med din leder?

 

  • Hvordan har kommunikationen været fra ledelsens side?

 

  • Hvad har motiveret dig i jobbet?

 

  • Er der noget der har været de-motiverende?

 

  • Er der en måde på hvilken man kunne gøre din stilling mere attraktiv?

 

  • Hvordan vil du med få stikord beskrive kulturen i virksomheden?

 

  • Ville du anbefale andre at søge din stilling i virksomheden? Hvis ja, hvorfor? Hvis nej, hvorfor?

 

  • Andet?

 

Held og lykke med det – og husk: hvis virksomheden skal have gavn af exit-samtalen, skal man naturligvis også fra virksomhedens side være klar til tage samtalen alvorligt, og faktisk gøre brug af de indsigter man får. Hvis det ikke er tilfældet, så lad hellere være. Og fortsæt med at gætte.

Del artikel