Formlen for Forretningsdrevet HR

 ”HR skal arbejde for forretningens skyld”

 Ovenstående er et citat fra en ganske glimrende bog, som dygtige Gitte Mandrup har begået – ”Formlen for Forretningsdrevet HR”.

Og det lyder da simpelt, grænsende til banalt, fordi SELVFØLGELIG skal HR skabe værdi for forretningen (ligesom alle andre aktiviteter i virksomheden i øvrigt). Det er bare desværre langt fra virkeligheden i dag i mange virksomheder. Der er ikke noget i vejen med HR-fagligheden som sådan, men alt for ofte er opfattelsen blandt virksomhedens ledere, at HR arbejder indefra-og-ud og laver HR arbejde for HR’s egen skyld, krydret med HR-lingo og hvad værre er: en manglende forståelse for tal, budgetter, forretningskritiske projekt og hvordan man skaber reel værdi for virksomhedens kunder.

Den opremsning kunne man jo forestille sig er ganske deprimerende, men det er slet ikke tilfældet – Gitte Mandrups mission bestemt ikke at hænge HR ud eller levere en sønderlemmende kritik af HR. Tværtimod! Hendes ærinde er simpelthen at hjælpe HR til at blive bedre til at levere værdi til forretningen, og den hjælp får man altså meget håndfast i bogen. Hun ved hvad hun taler om, hende Gitte, fordi hun har selv mange års erfaring indenfor HR og hun tør også at generøst dele ud af de erfaringer hun har gjort sig gennem årene, og de fejl hun selv har begået, til inspiration for alle os andre.

 Hvad skal HR gøre?

”HR’s vigtigste opgave er at levere support og løsninger der forstærker organisationens performance, og dermed gør virksomhedens ledere og medarbejdere i stand til at nå virksomhedens mål og resultater”

Jamen lige præcis! Men hvordan gør man så, i praksis? Det bliver man klogere på her. Bogen er bygget op som en meget praktisk guide til hvordan man som HR-medarbejder og HR-funktion bliver bedre til at løfte sin opgave. Her er masser af inspiration at hente fra konkrete eksempler, og her er masser af helt hands-on tjeklister og spørgsmål man bør stille sig selv, for at på den måde evaluere hvor tæt man egentlig er på forretningen.

Bogen er delt op i 3 dele:

  1. Det forretningsmæssige HR- fundament
  2. Rollen som forretningspartner
  3. HR Chef, HR- lederskab og leder for dit HR- hold.

Hvert kapitel sluttes af med en opsamling, med refleksionspunkter og masser af stof til eftertanke.

Jeg er personlig ret vild med Gittes ’no-nonsens’ tilgang til emnet, men også at hele setuppet i bogen er så dejligt konkret: alle betragtninger omkring hvor og hvordan HR burde blive bedre (og hvad du IKKE skal gøre) er også fulgt op med helt håndfaste råd og værktøjer til hvad du skal gøre i stedet for, og ikke mindst HVORDAN du skal gøre det.

HR for store – og også de små

Bogen henvender sig primært til HR-afdelinger i større virksomheder og organisationer, men jeg tænker faktisk at der også er andre der kan have glæde af bogen.

  • Ledere (der ikke er i HR) kan med fordel læse med, for at få et bedre indblik i hvad man egentlig kan og bør forvente af en dygtig HR-afdeling. Men også for at få en bedre forståelse for, hvordan deres HR-funktion rent faktisk er (eller i det mindste bør være) værdiskabende for forretningen.
  • Ledere for SMV’er, der ikke har en decideret HR-funktion og heller ikke har nogle umiddelbare planer om at få en. Her kan man med fordel skimme bogen igennem, fordi jeg tror at man kan få en ’aha! – oplevelse af at gøre det. Ikke fordi man bliver inspireret til at pludselig stable en decideret og topavanceret HR-funktion på benene, men fordi det sandsynligvis pludselig går op for én, hvad en HR-ressource rent faktisk kan udrette for virksomheden. HR er benhård forretning, og det er et forhold der ikke kun gør sig gældende for store virksomheder, men også i høj grad for de mindre virksomheder, der gerne vil vokse og stå stærkt i konkurrencen.
  • HR-medarbejdere i mindre virksomheder, som ikke er en del af en større HR-funktion, kan også med fordel læse bogen, for at blive klædt på til sin rolle og blive inspireret til hvad HR rent faktisk er for en størrelse. En af de vigtige pointer i bogen er nemlig, at vi som HR-faglige simpelthen skal være bedre til at forklare lederne i forretningen hvilken reel værdi HR kan bidrage med – helt konkret. Og det gælder i øvrigt også undertegnede. Personlig sad jeg og klukkede over historien om HR-Helge og HR-Helle (s. 28 i bogen), og det var ganske pinefuldt at erkende at jeg nok desværre oftere har været Helge end Helle….Men det er slut nu, no more Helge!

Godt gået Gitte Mandrup, det skal nok lykkedes dig at gøre nogle HR-folk derude fornærmet! Men dem med selvindsigt vil forhåbentlig tage dine pointer til sig, og bruge bogens guidelines til at begynde at arbejde målrettet på at blive bedre version af sig selv, til glæde for forretningen men også sig selv. Det er alt andet lige, en stor motivationsfaktor for de fleste, at føle faglig stolthed og man gør et godt stykke arbejde for ’the greater good’.

Ps. Til HR-cheferne derude: køb nu den bog til jeres medarbejdere. Den burde være pensum i landets samtlige HR-afdelinger.

Læs mere om Forretningsdrevet HR her: https://gittemandrup.dk/

 

 

Del artikel