Har I styr på reglerne om sygefravær, og har din virksomhed en sygefraværspolitik?
Jeg har en medarbejder der nu har været syg i 10 dage, og det er lidt irriterende at skulle undvære hende, da vi har travlt. Men jeg respekterer naturligvis fuldt ud at hun er syg, det kan man jo ikke gøre for. Det er bare det, at det hele ligesom håber sig op her på kontoret, og jeg kunne godt tænke mig at vide hvornår hun er tilbage, så jeg ved hvad jeg skal gøre og hvordan jeg skal planlægge arbejdet og driften af virksomheden. Må jeg som chef ringe til min medarbejder, for at høre hvad hun fejler og hvornår hun regner med at være tilbage..?
Her er svaret både ja og nej. Lad os starte med ’ja’.
JA: du må gerne ringe til din medarbejder for at høre hvornår hun regner med at være tilbage, hvis hun ikke har givet en klar udmelding om sygdommens forventede varighed. Du skal som leder jo have en chance for at planlægge og organisere arbejdet i din medarbejderes fravær. Og nu er hun altså syg på 10:e dag, så det er faktisk ikke bare tilladt, men tilmed høj tid at ringe til hende! Du vil jo gerne hjælpe din medarbejder tilbage på arbejde. Og du kan ligeså godt ringe nu, fordi efter 14 dage har du faktisk pligt at kontakte din medarbejder og bede hende om at udfylde en mulighedserklæring. Du skal være opmærksom på, at hvis du ved at din medarbejder er sygemeldt på baggrund af stress, så skal virksomheden træde ekstra varsomt, da sygdommen måske forværres af, at chefen ringer til den syge medarbejder. Det er lederens ansvar at sørge for at den sygemeldte får ro i sygemeldingsperioden.
Og så til den der er en no-go:
NEJ: du må som arbejdsgiver faktisk ikke spørge din medarbejder om hvad hun fejler. Så lad hellere være med det, da det som udgangspunkt vil være en overtrædelse af helbredsoplysningsloven. Du må gerne spørge om, hvornår, hvordan og hvorledes medarbejderen kan vende tilbage til arbejdet. Men altså ikke hvad hun fejler.
Og til sidst et lille godt råd fra HR-konsulenten: gør nu jer selv en tjeneste og sørg for at virksomheden har en sygefraværspolitik.
Det gør situationer á la ovenstående noget nemmere, når der er tydelige regler og konkrete rammer at forholde sig til.
Tag fat i mig hvis du gerne vil sparre om hvordan virksomhedens sygefraværspolitik kunne se ud: HR for SMV’er