Gode råd om Exitsamtalen – hvorfor siger dine medarbejdere op?

af | 22. oktober 2024

Mange virksomheder oplever at det er svært at finde de kvalificerede medarbejdere de har brug for, og er derfor ligefrem nødt til at sige nej til opgaver, simpelthen fordi man mangler hænder.

I den situation, kan det være tæt på katastrofalt, hvis virksomheden samtidig oplever at der er stor udskiftning i medarbejderskaren og at der er mange der vælger at opsige sin stilling.

I den situation, er det ekstra ærgerligt at alt for mange virksomheder har ALT for lidt styr på hvorfor deres medarbejdere vælger at rejse. Måske er det et godt tidspunkt nu, at få gjort noget ved det…?

Stop med at gætte

”De er alle sammen så illoyale, at de smutter hvis bare de får en 5’er mere i timen et andet sted!”

”Det er fordi Vores Store Konkurrent snupper alle, sådan er det bare”

”De kan ikke holde til at arbejde selvstændigt, som ellers er et krav hvis man skal arbejde her i virksomheden”

”De har ikke helt forstået hvad arbejdet går ud på”

Det passer sikkert i nogle tilfælde. Men her er en lille opfordring: stop med at gætte! VED du helt præcist hvorfor dine medarbejdere stopper? Hvis det ikke er tilfældet, kan man med fordel holde en exitsamtale med de medarbejdere der har valgt at opsige sin stilling.

Det er nemlig sundt for virksomheden at kigge indad for at få et bedre indblik i, hvad man aktivt kan gøre for at fastholde sine medarbejdere. Der kan være forhold i virksomheden der har en betydning for trivsel, og det er ikke altid ledelsen er klar over hvilke forhold det drejer sig om.

I det ideelle setup, vil medarbejderen naturligvis drøfte disse forhold med lederen inden det når så vidt som til en opsigelse, men virkeligheden mange steder er desværre sådan, at medarbejderen ofte vælger ikke at konfrontere lederen med disse forhold, men vælger at søge væk.

Det er naturligvis aldrig kun en enkelt faktor der er afgørende, men en kombination af forskellige faktorer. Ved at afholde en struktureret samtale med medarbejderen der har sagt op, kan man ofte blive opmærksom på, hvis der er et bestemt mønster og faktorer der er gennemgående. Exit-samtalen afholder man således af den ene grund, at man gerne vil blive klogere på de bagvedliggende årsager, til at en medarbejder vælger at opsige sin stilling. Det er altså en mulighed for virksomheden at få konstruktiv feedback omkring medarbejdernes erfaring med virksomheden – både gode og mindre gode.

Sådan gør du

Samtalen skal altid være frivillig, og hvis medarbejderen ikke ønsker en exitsamtale, skal man respektere det. Exit-samtalen bør ikke afholdes af medarbejderens leder, eller en anden leder, da medarbejderen ofte vil undlade at give udtryk for visse ting. Det mest optimale er nok at lade HR tage sig af samtalen, og gerne er person som medarbejdere er tryg ved og har tillid til. Husk også at infomere medarbejderen om hvem der kommer til at tage del af referatet fra samtalen, og gør i samme ombæring opmærksom på, at det er helt ok hvis man gerne vil sige noget der ikke skal med til referat. Så bliver den viden mellem medarbejderen og HR.

Exit-samtalen tager ca. 1 time.

Eksempel på spørgsmål til en exit- samtale

  • Hvordan stemte jobindholdet overens med de forventninger du havde til jobbet?
  • Har du lavet ting der ikke var en del af jobbeskrivelsen? Hvis ja, hvordan har du haft det med det?
  • Har du ikke fået mulighed for at lave nogle af de ting du var stillet i udsigt?
  • Hvad fik dig til at søge et andet job?
  • Hvordan har samarbejdet været i teamet og afdelingen?
  • Hvordan har samarbejdet været mellem afdelinger?
  • Hvordan har samarbejdet været med din leder?
  • Hvordan har kommunikationen været fra ledelsens side?
  • Hvad har motiveret dig i jobbet?
  • Er der noget der har været de-motiverende?
  • Er der en måde på hvilken man kunne gøre din stilling mere attraktiv?
  • Hvordan vil du med få stikord beskrive kulturen i virksomheden?
  • Ville du anbefale andre at søge din stilling i virksomheden? Hvis ja, hvorfor? Hvis nej, hvorfor?
  • Hvis du selv skulle pege på den vigtigste driver bag opsigelsen – hvad er det?

    Held og lykke med det – og husk: hvis virksomheden skal have gavn af exit-samtalen, skal man naturligvis også fra virksomhedens side være klar til tage samtalen alvorligt, og faktisk gøre brug af de indsigter man får. 

    Tag gerne fat i mig, hvis du har brug for sparring.

    Blog om HR skrevet af HR-konsulent Jessica Panke Wagner

    Praktiske råd og HR-indblik – fra exit-samtaler til rekruttering

    Jessica Panke er en erfaren freelance HR-konsulent, der har specialiseret sig i HR-strategi og ledelsesrådgivning. Med mange års erfaring arbejder hun primært sammen med små og mellemstore virksomheder og støtter ledere i at styrke deres teams og implementere effektive HR-løsninger. Med et stærkt engagement i at skabe sunde og produktive arbejdsmiljøer deler Jessica regelmæssigt sine bedste råd og indsigt gennem blogs og artikler.