At medarbejderne er virksomhedens vigtigste ressource er nok de fleste enige om. Uden dygtige og engagerede medarbejdere står man ikke stærkt i konkurrencen. De fleste virksomheder har godt styr på den administrative (løn, ferie, kontrakter mv.), men de færreste små og mellemstore virksomheder har en decideret HR funktion. Det betyder at det er lederen, der også er HR ansvarlig og skal sørge for personaleudvikling, trivsel og motivation. Noget man ikke altid føler man har tid – eller har den fornødne værktøjskasse til.
Måske kan du kende en eller alle af følgende, helt almindelige problemstillinger:
- Hvordan afholder man en MUS-samtale? Hvordan bruger man det, hvad slags skabelon skal man bruge, hvordan forbereder man samtalen, hvordan afholder man den og hvordan følger man op på den?
- Hvordan laver man et årshjul, for at få lidt bedre overblik over de opgaver der vedrører personale?
- Hvordan giver jeg en medarbejder en advarsel?
- Hvordan kan jeg blive bedre til at ansætte de helt rigtige medarbejdere, f.eks ved at lave en lidt mere struktureret rekrutteringsproces?
- Hvad er ’personalepolitikker’ og skal man have sådan nogle? Skal de være skrevet ned? Hvilke politikker bør vi have på arbejdspladsen?
- Skal man have en personalehåndbog, og hvad skal der stå i den?
- Er der noget jeg som leder kan gøre når der ofte er medarbejdere der er sygemeldt, for at forhindre at det bliver til et tilbagevendende problem?
Sådan kan jeg hjælpe
Ovenstående (og meget mere) kan jeg hjælpe jer med, uden at det bliver til et stort og kompliceret projekt. Oftest er hjælp til selvhjælp nok.
Ring til mig for en helt uforpligtende snak, og fortæl om dine udfordringer og ambitioner – så skal vi nok finde en løsning.