Freelance HR – mine bedste råd

Drømmer du om at blive freelance HR-konsulent?

Jeg ved ikke om det er Corona der har den effekt, at man begynder at overveje hvad retning man gerne vil tage sin karriere i. Om det er fordi alt er blevet vendt på hovedet, og så kan man lige så godt tænke ud af boksen. Eller bare fordi det jo egentlig var meget fedt ikke at behøve at møde ind på kontoret hver dag, og glo på sin åndssvage kollega ved hæve-sænke skrivebordet over for sit eget. Og ikke mindst slippe for at konfronteres med sin nederen chef hver dag….

Så var det måske, at tanken for første gang dukkede op: Det kunne egentlig være ret fedt SLET ikke at have en chef?!

Uanset årsag, så har jeg i løbet af de sidste 6-7 måneder blevet kontaktet af rigtig mange her i mit LinkedIn netværk, der gerne vil vide lidt mere om hvordan det er at være freelance HR, hvordan man kommer i gang og hvad mine bedste råd er. Jeg deler hellere end gerne ud af mine erfaringer, hvis det kan hjælpe andre! Og derfor har jeg skrevet denne artikel, hvor jeg har samlet det jeg har sagt til mange af dem jeg har talt med.

Det er mine helt personlige råd, og husk at vi alle er forskellige, med forskellige præferencer!

Hvorfor blev jeg freelance?

Når man læser mine råd, er det nok relevant at først have nogle baggrundsfacts på plads. Som for eksempel den primære drivkræft bag beslutningen. For mit vedkommende, har det aldrig handlet om et ønske om at tjene mange penge, skabe en stor virksomhed eller vokse. Jeg er med andre ord ikke iværksætter. Den primære drivkraft bag min beslutning, var simpelthen at jeg ønskede et mere fleksibelt arbejdsliv (uden en chef….)

Jeg sagde således en fast fuldtidsstilling op, for at blive freelance.

Mine bedste råd

  • Drivkraften – Brug et øjeblik på at overveje helt præcist hvorfor du ønsker at være freelance, hvad din primære drivkraft er. Det vil nemlig have stor indflydelse på hvordan du agerer i dit selvstændige liv. Jeg har valgt freelanceopgaver af lang varighed og faste arbejdstider fra, som ellers ville have været indbringende. Netop fordi jeg ellers ville miste min fleksibilitet. Det har været den røde tråd.
  • Økonomien – Jeg er MEGET risikoavers! Alligevel er jeg freelance, med en usikker indtægt. Hænger det sammen? Ja det gør det. Fordi samlet set i familien, har vi en indkomst der gør at vi ikke behøver at gå fra hus og hjem, hvis Corona rammer endnu en gang. Havde jeg været eneforsørger, ville jeg ALDRIG turde kaste mig ud i at freelance. Tænk din økonomiske situation igennem først, grundigt. Kan du leve med, at en stor kunde springer fra og du pludselig ikke kan fakturere noget som helst i 3 måneder? Eller at Corona pludselig kapper hele din forretning ved knæhaserne? Det er ikke fordi jeg vil være en lyseslukker. Men det kommer til at ske. Også for dig. Det kommer til at gå op og ned, der er gode tider og dårlige tider. Kan du overskue at lægge penge til side i de gode tider, for at være polstret nok til de dårlige? Det lyder nemt nok. Det er det ikke. For mig i hvert fald.
  • Start billigt – Hvis det er muligt, så er det genialt at starte op uden at skulle investere først. Jeg lånte en pc, betalte for en Microsoft licens, fik lidt hjælp til en hjemmeside og så var vi ligesom i gang. Efter 1 år, når jeg begyndte at turde tro på det, skaffede jeg mig en kontorplads. Udgiften til min revisor for hjælp med årsregnskabet udgjorde mere end halvdelen af årets samlede udgifter det første år. Men DET var til gengæld en helt bevidst udgift. Der er du heldig som HR- konsulent, for det du skal sælge findes alt sammen inde i dit hoved!
  • Hvad tilbyder du? – Jo jo, HR selvfølgelig. Men hvad tilbyder du, H-E-L-T præcist? Jo mere målrettet du er, jo nemmere bliver det også at sælge dine ydelser. Fordi du mere målrettet kan gå efter de relevante kundesegmenter, og bedre kan lave din elevatorpitch. Den får du brug for. Selv er jeg generalist og har gennem årene tilegnet mig virkelig mange kompetencer. Jeg kæmpede i starten med at få beskrevet hvad jeg kan, uden at det strittede i alle retninger. Min primære ydelse er HR med fokus på udvikling, til mindre virksomheder uden en egen HR-afdeling. Min neben-geschäft er facilitering af kurser og workshops, design af udviklingsforløb og workshops samt at skrive artikler, blogs, fondsansøgninger og andet. Jeg er nemlig også temmelig skarp til de ting – men det er ikke det jeg primært skal leve af. Det er ting jeg laver fordi det er sjovt og giver mig energi (og lidt ekstra i kassen)
  • Hvordan vil du sælge dine ydelser? – Uha uha uha. Du skal også ud at sælge. Og du kan ikke engang gemme dig bag et virksomhedsbrand. Det er såmænd DIG SELV du skal sælge, og det er meget grænseoverskridende for mange. Lad mig sige det med det samme: du SKAL sælge. Men hvordan? Jeg er typen der krummer tær bare ved tanken om at ringe canvas. Så den var ligesom udelukket. Jeg har i stedet valgt at gøre mig selv synlig som HR-konsulent. Jeg er meget aktiv på fx LinkedIn, og jeg deler gerne gratis ud af gode råd. At bruge LinkedIn som salgskanal, er et langt, sejt træk. Men det har givet pote for mig. Min forretning kommer udelukkende via LinkedIn og via netværk.
  • Netværk – Og nu vi er ved netværk: husk at være aktiv og dyrk dit netværk! Drik kaffe, deltag i events og konferencer, vær aktiv på LinkedIn. Det har to formål: dels er du nu nødt til selv at gøre en aktiv indsats for at holde dig opdateret på hvad der sker på dit fagområde. Og dels er det at være aktiv implicit også en vigtig del af dine salgsaktiviteter.
  • Konsulenterfaring – Det er ikke et must at tidligere have prøvet konsulentlivet. Men det er helt klart en gevaldig fordel. At være konsulent, hvad enten du er soloselvstændig eller ansat hos et stort konsulenthus, er ikke bare en arbejdsform. Det er også et helt mindset. Et mindset der betyder, at det sidder på rygraden at alle situationer betyder potentielt salg – men samtidig skal du vide hvordan du naturligvis ikke åbenlyst skal prøve at sælge noget. Du skal være klar til at rykke hurtigt, du skal være drevet af nysgerrighed, du skal kunne spotte nye muligheder. Du skal være god til at hurtigt definere og scope en opgave. For som alle konsulenter vil kunne nikke genkendende til: nogle gange er det som kunden efterspørger, ikke det de har brug for. Du skal kunne se det, og du skal også have integritet nok, til at ind imellem takke nej til en opgave (fordi det ligger udenfor dit kompetenceområde) eller til at fortælle kunden, at ’det kan man altså gøre meget nemmere, hurtigere og billigere hvis vi gør xxxx i stedet for’

Jeg elsker friheden og fleksibiliteten, og det at få lov til at for en stund blive lukket ind hos en virksomhed, være en del af noget større og kunne bidrage med mine absolutte spidskompetencer.

Til gengæld er jeg ikke vild med usikkerheden, og heller med ensomheden, som man til tider oplever.

Man må veje fordele og ulemper mod hinanden. Det har jeg gjort, og jeg er nået frem til at fordelene opvejer ulemperne.

Pøj pøj med dine overvejelser og god vind!

Del artikel