Kære Corona-ramte Virksomhed,
ligesom de fleste andre er I også blevet ramt af Katastrofen. En tornado ingen havde set komme eller havde kunnet forudse (sådan da…), med konsekvenser så voldsomme og så hurtige, at megatrenden ’accelererede forandringer’ fremstår som den vildeste underdrivelse nogensinde.
Lige nu tumler vi alle sammen groggy rundt, om lidt går det op for os at vi måske har overlevet, og så er det at vi skal til at begynde at lede efter vraggods i resterne af det, der indtil for ganske nylig der var vores sunde virksomhed, drevet af fremtidstro og dygtige medarbejdere.
Om at ’skære ind til benet’
Hvis vi skal overleve, betyder det for det flestes vedkommende, at vi uvilkårligt bliver nødt til at skære til og prioritere skarpt. På mange områder. Som altid, er det medarbejderne der er blevet ofret først, dog i mange tilfælde med hjælp af en lønkompensation, som forhåbentlig gør at de på sigt kan komme tilbage til sit arbejde igen. At man vælger at skille sig af med medarbejdere som det første, er naturligvis hårdt for dem, det rammer og også for virksomheden. Men i en situation som den her, er det ikke en særligt kontroversiel beslutning. Det handler om panik, og ren overlevelse på den korte bane.
Men snart er vi ude over ’panik-stadiet’, og snart skal vi til at finde gode løsninger på et meget stort problem, der presser sig på: hvordan kan vi skære ned og skære til og skære væk, men på en måde så at vi kan sikre vores overlevelse, samtidig med at vi ikke utilsigtet tager livet af os selv på den lange bane?
Det er jo nemlig ikke nogen hemmelighed, at enhver nedskæring også har den indbyggede risiko, at det går hårdt ud over medarbejdernes arbejdsglæde, tillid, trivsel og motivation. Ingredienserne der sammen udgør ’produktivitet’, med andre ord. Effekten af alle nedskæringer man prioriterer på HR området, skal altså til dels også ses som en skjult omkostning. Vær derfor meget omhyggelig med hvordan du prioriterer.
”Hvorfor skal vi nu belæres om dette, når vi kæmper for at overleve? Vi kan ikke prioritere ’Nice To Have’ – aktiviteter og projekter i virksomheden, fordi så dør vi. Simple as that”
Svaret er, at ingen skal belæres om noget som helst i den her situation vi står i. Men erfaringen er, at når det kommer til at skære ned, så er det oftest HR – aktiviteter får den noget tvivlsomme ære at blive ofret som det første. HR er – modsat det mange går og tror- ikke spor ’nice to have’. HR er benhård forretning, fordi det handler om de menneskelige resurser, der skal sørge for at virksomheden overlever, også på længere sigt. Så selv om ingen skal belæres, vil jeg gerne komme med nogle gode råd, som man kan læse inden man sliber kniven. Jeg ønsker at alle virksomheder overlever, store som små. Men jeg synes det ville være SÅ ærgerligt, hvis man i panik kommer til at smide sine HR-guldkorn væk i processen, hvis det ikke er nødvendigt.
4 Gode Råd
Nedenstående er 4 gode råd, til hvad man som minimum kan gøre, for at kvalitetssikre sin krisestyring og nedskæringer på HR-området.
Is i maven. Kast dig ikke ud i det hovedløst. Lav små scenarier for det korte (6 mån) og mellemlange (1 år) sigt, og fokuser på virksomhedens omverden (kontekstuelle faktorer). Hvad kommer der til at ske med markedet? Forbrugerne? Vil vi være bange og tilbageholdende i lang tid, eller vil vi kaste os ud i det så snart man igen må? Hvad betyder det for vores virksomhed hvis det fremover bliver svært at rejse? Den slags spørgsmål. Det er ikke en omfattende øvelse, hvor du skal bruge oceaner af tid. Det er bare en lille øvelse med det formål at hjælpe virksomheden med at få periskopet op over vandfladen. Du kan bare gå på nettet og søge på artikler fra sociologer, historiker og fremtidsforskere og andet godt folk der beskæftiger sig med den slags på fuld tid, så bliver du ramt af en tsunami af inspiration.
Bruttoliste vs. Strategi Lav endelig en bruttoliste over alle de HR-aktiviteter I kunne overveje at sløjfe – det er en god idé! Men I er altså også nødt til at vurdere hvor strategisk vigtig hver enkelt aktivitet er. Du kan give dem et nummer fra 1 til 3. En sommerfest er ikke nødvendigvis strategisk vigtig lige nu, den giver vi en 3’er, væk med den og 150.000 kr er sparet. Men nu var vi også endelig godt i gang med at få kigget på en lønstrategi og stille nogle performance-kriterier op, og det har været noget af en elefantfødsel og vi er nået halvvejs. Skal vi rulle projektet tilbage? Det er nok trods alt stadig strategisk vigtigt når vi kommer ud på den anden side. Vi giver den en 1’er, og ruller ikke projektet tilbage. Men til gengæld skulle vi jo også i gang med at give personalehåndbogen en ordentlig overhaling. Den er stadig vigtig, men kan måske vente 10 måneder, og i mellemtiden reddes med lidt lappeløsninger. Den får en 2’er.
Kommunikation er Kongen Ved siden af ’cash’, er ’kommunikation’ en næsten lige så mægtig konge i den her sammenhæng. Alle der ikke faldt i søvn under en sten i midten af februar, ved at det er alvor nu. Men de fleste medarbejdere er ikke længere i granatchock. For blot nogle uger siden, ville virksomheden kunne slippe af sted med næsten hvad som helst, uden at der blev stillet spørgsmål. Ligesom landets regering, uden sammenligning i øvrigt. Men det er ikke længere tilfældet. Du skal kunne forklare og forsvare dine prioriteringer. Det er ikke fordi dine medarbejdere er uenige med dig i, at der selvfølgelig skal drastiske tiltag til for at redde virksomheden nu. Det ved de godt, og de ved godt at det er en helt ekstraordinært kritisk situation og de vil gerne hjælpe. Men de er nødt til at vide hvorfor. Derfor er man nødt til at fokusere på at stadig have en vis transparens omkring de beslutninger man træffer.
Gør det kun 1 gang. Det lyder meget brutalt, men lad nu være med ikke at skære dybt nok første gang. Så at I er nødt til at tage en runde mere, ligesom alle er begyndt ånde en lille smule lettet op. Arbejd altid ud fra et worst case scenario. Det er altid bedre at kunne vende tilbage med den glædelige besked, at det ikke blev helt som slemt som frygtet.
Pøj pøj til alle virksomheder derude (inklusive min egen), jeg håber vi ses på den anden side, hvor vi igen skal fokusere på udvikling og vækst!